◄ΣΞΣ♥мλη☻,Кн☺Ð₪Σ♥ΣΞΣ►
ای کاش تنها غمم ،شکستن نوک مدادم بود.

آخرين زنگ مدرسه که به صدا درمي آيد، بچه ها به سمت در خروج هجوم مي آورند و والدين هم به سمت جعبه کمک هاي اوليه. فعاليت هاي تابستاني بيشتر همراه با خراش و جراحت است، تازه اگر مشکل جدي تري ايجاد نشود. کمپين ملي محافظت از کودکان ايالات متحده تخمين مي زند که هر سال يک کودک از ميان ۴ کودک بين سنين يک تا ۱۴ سال، در فصل تابستان در اين کشور دچار آسيب شده و نياز به مراقبت هاي پزشکي دارد. ۴۰ درصد از اين آسيب ها نياز به اقدام فوري دارد و ۴۲ درصد از تمام آسيب هايي که بين خرداد تا شهريور اتفاق مي افتد، منجر به مرگ مي شود. در ايران با آن که آمار دقيقي از جراحت هاي تابستاني به دست نيامده، اما با بررسي ميزان مراجعات به اورژانس مي توان گفت رقم چشمگيري را شامل مي شود. اما مي توان با آموزش والدين و بچه ها درباره نحوه ايمن ماندن در تعطيلات تابستان از ۹۰ درصد اين حوادث پيشگيري کرد. در اين جا برخي راه هايي را که مي تواند کمک کند با انجام آن ها تابستان کم خطري در انتظارتان باشد، مرور مي کنيم.

ايمني زمين بازي اهميت زيادي دارد

هر سال بيش از ۲۰۵ هزار کودک به دليل آسيب هايي که مربوط به زمين بازي است به اورژانس مراجعه مي کنند. در حالي که بسياري از اين آسيب ها مي تواند با کمي احتياط و نظارت بزرگسالان پيشگيري شود. بايد قبل از اجازه استفاده کودکان، تجهيزات زمين بازي بررسي شود. به عنوان مثال اين که سطوح تاب و سرسره زيادي گرم نباشند يا اگر طنابي در زمين بازي استفاده مي شود، سست نباشد. بهتر است زمين بازي با سطوح نرم پوشيده شده باشد تا بتواند خطر ضربه به سر يا ساير آسيب هاي شديد را کاهش دهد.

تجهيزات ورزشي را چک کنيد

کلاه تنها وسيله ايمني کودک نيست و تمام تجهيزات ورزشي بايد خوب نگهداري شده و از نظر اندازه مناسب فرزند شما باشد. بچه ها در طول يک سال بزرگ مي شوند و بنابراين بايد وسايل شان مناسب سن شان تهيه شود. آيا دوچرخه او هنوز اندازه اش است؟ کوچک بودن دوچرخه، کفش اسکيت و... مي تواند زمينه ساز آسيب ديدن فرزندتان شود. اگر کودک تان عازم اردوي تابستاني است بايد از ايمني مکان اردو نيز مطمئن شويد.

از گرما و کم آبي پيشگيري کنيد

شايد اين نکته به نظر بسيار ساده بيايد که البته همين سادگي دليل فراموش کردن اهميت آن است. کودکان نياز به آب دارند و نبايد کم آب شوند. بازي در آفتاب داغ و بدون استراحت منجر به خستگي و گرمازدگي کودک مي شود. توصيه مي شود قبل از بازي و ورزش آب کافي به کودکان داده شود. نوشيدن ۲ تا ۳ ليوان آب حدود ۲ ساعت قبل از بازي و پيش از آن استراحت حدود ۲۰ دقيقه اي يا بيشتر مي تواند ساعت بازي را براي آن ها دلپذير کند.

قفسه مواد شيميايي بايد قفل شود

در تابستان بچه ها بيشتر اوقات شان را در خانه سپري مي کنند. بنابراين ممکن است کنجکاوي شان گل کند و بروند دنبال چيزهايي که نبايد بروند؛ از جمله مواد شوينده و پاک کننده ها. اين وسايل بايد از دسترس بچه ها دور باشد. توصيه مي شود مواد شيميايي و شوينده ها را در کابينتي بگذاريد که بتوانيد در آن را قفل کنيد. مواد بالقوه مسموم کننده بايد از دسترس بچه ها دور باشد. نکته مهم ديگر داروها هستند. بطري هاي دارو مي تواند کودکان کنجکاو را وسوسه کند. اين بدان معناست که بايد قفسه داروها هم چفت و بست درستي داشته باشد تا وسايل وسوسه شدن بچه ها فراهم نشود. هيچ وقت هيچ ماده شيميايي را از ظرفش به بطري آب و نوشابه يا هر چيز ديگري که ممکن است موجب شود، کودک آن را با نوشيدني اشتباه بگيريد انتقال ندهيد، زيرا ممکن است به عنوان ميان وعده مصرف شود.

حواس تان به دريا باشد

بين سنين يک تا ۱۴ سال غرق شدن دومين علت مرگ محسوب مي شود. والدين بايد مطمئن شوند فرزندشان شنا را خوب بلد است. وقتي کودک در آب دريا، درياچه، استخر و رودخانه شنا مي کند، حتما بايد يک بزرگسال که شنا را خوب بلد است بر او نظارت داشته باشد. بهتر است کودک تان در حال شنا با کسي همراه باشد اما نبايد به گونه اي باشد که کودک از بزرگسال چشم بر ندارد و شنا کردن خودش را هم از ياد ببرد. اگر استخر شخصي داريد، مطمئن شويد حفاظ لازم براي جدا شدن بخش عميق از کم عمق وجود دارد. ضمن آن که هيچ گاه بچه ها را تنها به استخر نفرستيد و خودتان هم با آن ها همراه شويد و حواس تان به آن ها باشد. با مراقبت کافي مي توان از ۵۰ تا ۹۰ درصد از حوادث غرق شدگي پيشگيري کرد.

زماني را براي گرم کردن اختصاص دهيد

آسيب هاي ورزشي مي تواند سرگرمي تابستان را به يک بحران تبديل کند. اين بسيار مهم است که بچه ها قبل از بازي بدن شان را گرم کنند و يک راست سراغ بازي نروند. مجموعه اي از حرکات کششي و نرمش هاي مناسب مي تواند عضلات کودکان را براي بازي آماده کند. به ورزشکار کوچک تان درباره تکنيک هاي آماده سازي توضيح دهيد و مطمئن شويد با توجه به اين که او خودش مربي خودش است، آن ها را انجام مي دهد. به عنوان مثال پريدن و فرود آمدن با زانوهاي خم شده، مي تواند يک راه مناسب براي حفاظت از مفاصل اين قسمت باشد.

يک جعبه کمک هاي اوليه همراه داشته باشيد

پزشکان توصيه مي کنند، والدين يک جعبه کمک هاي اوليه مجهز با دسترسي آسان در اختيار داشته باشند. شما هيچ وقت نمي دانيد ممکن است چه اتفاقي براي فرزندتان بيفتد. اگر کودک تان به يک اردو رفت يا با ديگر بچه ها به تماشاي تئاتر رفت با بزرگسالاني که مسئول بچه ها هستند، صحبت کنيد و مطمئن شويد اين تيم نيز مجهز به جعبه کمک هاي اوليه است. شما مي توانيد يک جعبه کمک هاي اوليه از داروخانه محلتان بخريد و بعد آن را با چيزهايي مثل شماره تلفن متخصص اطفال، بيمه و فهرستي از مواردي که کودک به آن ها حساسيت دارد، تکميل کنيد. اگر فردي در خانواده تان شرايطي دارد که نياز به داروي فوري دارد، آن را هم به جعبه اضافه کنيد. مطمئن باشيد جعبه را در جاي مناسبي نگهداري مي کنيد. هر چند وقت يک بار هم داروهايي که تاريخ انقضاي شان گذشته با داروهاي جديد جايگزين کنيد.

مراقب نيش حشرات باشيد

حشرات اين روزها تبديل به مزاحماني شده اند که بيشتر يا ناقل ويروس هستند يا بيمار هاي ديگر. اگر در جايي که زندگي مي کنيد احتمال وجود پشه، ساس و کنه وجود دارد، بايد کودک تان را در برابر آن ها محافظت کنيد. نگاهي به درختاني که کودک تان در کنار آن بازي مي کند، بيندازيد آيا آن ها خوب نگهداري شده اند؟ بد نيست در پايان روز کودک خود را از نظر وجود يا نبود کنه بررسي کنيد و اگر با مورد مشکوکي برخورد کرديد، حتما با پزشک تان تماس بگيريد. مواد دافع حشرات مي توانند آن ها را دور نگه دارند اما بايد با احتياط استفاده شوند. بهتر است به برچسب حشره کش ها نگاه کنيد و براساس دستورالعمل ها از آن ها استفاده کنيد. حواس تان باشد که از اسپري هاي حشره کش بيشتر از يک بار در روز استفاده نکنيد. توصيه اين است که محصولات حاوي اکاليپتوس را به جاي حشره کش هاي سمي امتحان کنيد. مراقب باشيد هيچ وقت از حشره کش ها در کنار نوزادان استفاده نکنيد.

کودکان را از نظر آفتاب سوختگي بررسي کنيد

اشعه خورشيد بين ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بيشترين تابش را دارد. به خصوص در اين ساعت ها اگر کودکان مدت طولاني در مقابل نور خورشيد باشند، در معرض خطر آفتاب سوختگي قرار مي گيرند. لباس، سايه بان و کرم ضدآفتاب وسايل خوبي براي محافظت از پوست فرزندتان هستند. کودک خود را به کلاه، عينک آفتابي که اشعه ماوراءبنفش را دفع کند و لباس هاي نخي مجهز کنيد. کرم ضدآفتاب فرزندتان بايد SPF حدود ۱۵ يا بالاتر داشته باشد و هر ۲ ساعت يک بار تجديد شود. از استفاده از لوسيون هايي که با کرم ضدآفتاب ترکيب شده اند خودداري کنيد زيرا کرم هاي ضدآفتاب بيشتر از کرم هاي روزانه بايد در طول روز استفاده شوند.

کلاه ايمني يکي از ملزومات دوچرخه سواري است

براساس اعلام مرکز پيشگيري و کنترل سوانح، سقوط ناگهاني يکي از علت هاي آسيب دوران کودکي است. معمولا سقوط ناگهاني باعث مجروح شدن دست، پا و سر مي شود. وقتي بچه ها از دوچرخه مي افتند ممکن است سرشان هم آسيب ببيند. هر سال ۳۰۰ هزار کودک به دليل جراحات مربوط به دوچرخه سواري راهي اورژانس مي شوند، درحالي که پوشيدن کلاه ايمني مي تواند به کاهش خطر آسيب هاي مغزي ناشي از افتادن از دوچرخه کمک کند. والدين مي توانند خطر جراحت سر را با تجهيز کودک به کلاه تا ۸۵ درصد کاهش دهند. هر وقت کودک بخواهد دوچرخه سواري يا اسکيت سواري کند، حتما بايد از کلاه ايمني استفاده کند. يک نگاه دقيق به کلاه ايمني سال گذشته کودک تان بيندازيد تا اگر جايي از آن دچار مشکل است آن را تعويض کنيد، زيرا کلاه ها براساس سن و سال ممکن است کوچک شوند يا حتي از تابستان قبل شکستگي داشته باشند. توجه کنيد که چگونه بسياري از تصادفات بر اثر استفاده از کلاه کاهش پيدا مي کند. بعد از تصادفات کوچک و بزرگ حتما کلاه فرزندتان را با يک کلاه نو عوض کنيد.

مسموميت غذايي را فراموش نکنيد

فصل تابستان فصل رستوران رفتن و خوردن غذاهاي متنوع است، درحالي که باکتري ها و ويروس هاي زيادي مي تواند در اثر گرما به وسيله غذا منتقل شود. بيماري هاي منتقله از غذا به طور معمول شامل تهوع، گرفتگي معده، استفراغ و اسهال است. يکي از بهترين راه ها براي جلوگيري از مسموميت غذايي در طول فصل تابستان اين است که از سلامت مواد غذايي مانند سس مايونز، شير، تخم مرغ، گوشت، مرغ و غذاهاي دريايي اطمينان حاصل کنيد. اين مواد در دماي اتاق بيش از يک تا ۲ ساعت نمي مانند.
 
منبع: مجله سيب سبز 

 


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

سلام دوستان عزیز به وبلاگ ماخوش اومدین.مرسی از بازدیدتون.امیدواریم بتونیم مطالبی رو در وبلاگمون قرار بدیم که مورد پسند شما دوستان گل باشه.چندتا خواهش داریم یکی اینکه تو نظر سنجی شرکت کنید .دومی اینکه حتما برامون نظر بزارید.سومی حتما ولطفا عضو هم بشید.مرسی از شما بازیدید کننده ی گرامی.برای اطلاعات بیشتر میتونید به پروفایل مراجعه کنید.هر گونه سوالی هم داشتید میتونید به ادرس ایمیل هر دوتامون بفرستید.مرسی
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ◄ΣΞΣ♥мλη☻,Кн☺Ð₪Σ♥ΣΞΣ► و آدرس arashdnm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. فداتون بوس بوس





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 987
تعداد نظرات : 151
تعداد آنلاین : 1